søndag 13. mars 2011

BINGO! Jeg fant ut enda mer om historikken til bilen!

Ved aktiv googling på navnet til eieren før 1998-2005 kom jeg frem til en person som kunne være den rette. En sms til et nummer jeg fant på "gulasidorna" og så ringte eieren i Sverige fra 1983 til 1998 meg! Han var andre eier på bilen og hadde tenkt på bilen nesten hver dag siden han hadde solgt den. Han var veldig glad for å høre at bilen eksisterte i god stand og at den var i norden fordi han var redd for at bilen hadde forsvunnet til Tyskland.

Den første eieren som kjøpte bilen ny i 1972 skal ha bodd i Gøteborg og muligens ha drevet et firma som solgte motorsykler. Bilen ble første gang registrert 17.juli 1972. Registreringsnummeret var da: DAD 826. Kan eieren i 1983 (navn på årsavgiftskort jeg har i mappen som fulgte bilen) ha vært Ingvar Johansson AB i Gøteborg? Et firmanavn som kan indikere at det kanskje er første eier.

På et tidspunkt skal den den første eieren visstnok ha flyttet til varmere breddegrader (Spania?) og bilen ble parkert frem til andre eier fikk se den stående på lager. Han kom i snakk med datteren av første eier som fortalte at bilen nok skulle selges og han fikk da kjøpt den. Kjøpesum eller andre detaljer vet jeg foreløpig ikke, men andre eier har nå lovet meg å lage et lite skriv på det han vet om bilen. Jeg er et langt skritt nærmere å finne frem til første eier! Kanskje det er mulig å få frem noen bilder fra 1983-1998 også!

Når han overtok bilen hadde den gått ca. 90000 km (9000 mil som de sier i Sverige). Han kunne fortelle om lange turer i innland (Sverige) og utland. F. eks. en tur til San Marino der han også filmet bilen. Hadde vært moro å se den filmen altså!

Han kunne fortelle at bilen originalt hadde tøy- og ikke skinninteriør, men at det kremfargete skinninteriøret som nå står i bilen var noe han hadde skrudd ut av en reservedelsbil på tidlig 90-tall. Den hadde opprinnelig heller ikke tonede ruter. Interiøret og de fargede glassrutene var noe som sammen med mange andre deler fulgte med bilen når den ble solgt til Falun i 1998. Bilen hadde da behov for en restaurering noe eieren fra 1998 altså gjorde noe med vinteren 1999.

Eieren fra 1983 til 1998 bor sør for Gøteborg og "kjente lukta" av en Norgestur for å se igjen "sin gamle kjærlighet" når han hørte at den stod i Sandefjord. Er ikke lange turen fra Gøteborg til Sandefjord med ferga fra Strømstad. Han er mer enn velkommen!

Denne historien skal jeg til bunns i! Nye kapitler i historien om min 280S følger så snart jeg vet mer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar