torsdag 17. mars 2011

Jeg har kommet til bunns i historien!

I kveld har jeg fått de siste puslebitene på plass i historien om bilen! Et tips fra eieren Johnny Westergren (1983 til 1998) om at eieren før han hadde solgt eller drevet service på motorsykler i Gøteborg og navnet Ingvar Johansson AB på et årsavgiftskort var de løse trådene som ved aktiv og nitidig googling ledet meg i mål. Jeg fant etterhvert et æresmedlem i Classic Honda Club Sweden med navnet Ingvar Johansson. På nettsiden til Classic Honda Club fikk jeg vite at han hadde drevet Honda MC-Service i Gøteborg på 70-tallet. Dette måtte være mannen jeg søkte, men jeg fant ingen kontaktinformasjon utover at han var æresmedlem i klubben. Etter en e-post til lederen i Classic Honda Club med informasjon om hva saken gjaldt og spørsmål om mulig kontaktinformasjon fikk jeg raskt tilbakemelding om at mannen jeg søkte nok var den rette og telefonnummer jeg kunne ringe han på. En stor takk til Leif Karlsson, Classic Honda Club Sweden.

I kveld ringte jeg Ingvar Johansson (nå pensjonist) og hele historikken fra bilen ble kjøpt hos forhandler til eierskiftet i 1983 ble forklart.

I 1972 kjøpte Felix Gervais (f.1922) bilen hos forhandler. Han fikk den da til en spesialpris fordi han hadde kjøpt en helt lik bil av forhandleren noen få år tidligere, men som etter kort tid var blitt full av rust. Felix Gervais var da Hondaimportør i Sverige, drev importfirmaet AB Auto Hansa i Gøteborg (fra 1963 til 1982) og bilen ble brukt som direksjonsbil der. Også sønnen Ralf (Ralph?) Gervais brukte bilen og det var han som i 1982 (Ingvar Johanssons anslag) solgte bilen.

Ingvar Johansson og hans firma hadde service på Honda motorsykler og drev et utstrakt samarbeid med Gervais frem til 1982. Firmaet til familien Gervais hadde på det tidspunktet fått økonomiske problemer og hadde behov for penger. Ingvar Johansson fikk da tilbud om å kjøpe bilen og bød 8000,- SEK, men de ble enige om en kjøpesum på 10000,- SEK. Familien Gervais skal senere ha fått så store økonomiske utfordringer at de forlot Sverige for å unngå ytterligere krav.

Ingvar Johansson registrerte bilen på sitt eget firma Ingvar Johansson AB og kjørte bilen en kort stund før han overlot den til sin egen sønn Stefan Johansson. Stefan syntes bilen brukte for mye bensin og solgte den allerede i 1983 til Johnny Westergren som altså eide bilen frem til 1998.

Med til historien hører det at Ingvar Johansson hele livet har vært interessert i bil og mc og har ca ti gamle biler i sin garasje. Han kjører blant annet Jaguar og Rolls Royce. Som ivrig i MC-racing dro han på en tur til et løp i Hedemora i anslagsvis 2003 og møtte den gamle W108-bilen på veien et sted i Dalarna ikke så langt fra Falun. Han gjenkjente nummeret DAD 826 og syntes bilen så utrolig fin ut til å være så gammel. "Det är kul när gamla trevliga spöken dycker upp"! Takk for en lang og hyggelig bilprat og all informasjon Ingvar Johansson! Jeg kommer nok til å ringe deg igjen for å høre om du husker hvilken forhandler bilen ble kjøpt fra og om du har funnet frem noen gamle bilder jeg kanskje kan låne :-)

Listen over eiere:
1972-1982: AB Auto Hansa i Gøteborg ved Felix Gervais (& Ralf Gervais)
1982-1983: Ingvar Johansson AB i Gøteborg, ved Ingvar Johansson (& Stefan Johansson)
1983-1998: Johnny Westergren, Mølndal (sør for Gøteborg)
1998-2005: Johannes Lindh, Falun
2005-2007: Svein Erik Grandahl, Oslo
2007-2009: Albina Marthinsen, Heer (Drøbak)
2009- : Hans Jørgen Flaatten, Sandefjord

Bildet under er sendt meg av Johannes Lindh. Det er tatt i forbindelse med oppussingen i 1999.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar